سیستم حمل و نقل در اتریش

2015-06-18 23:51

سیستم حمل ونقل در اتریش

 

 

سیستم حمل و نقل شهری وین

سیستم حمل و نقل شهری وین بسیار خوب و منظم طراحی شده است و شما به هر نقطه‌ای از شهر که بخواهید بروید به راحتی امکان پذیر است. این سیستم شامل پنج بخش کلی می باشد:

 U-Bahn اوبان یا متــرو که با علامت U مشخص می شود.

U-bahn-wien

شهر وین دارای پنج مسیر مترو است که هر مسیر با یک شماره و یک رنگ خاص مشخص میشود. مسیر U1 قرمز، U2 بنفش،U3 نارنجی، U4 سبز و U6 قهوه‌ای است. نقشه مسیرهای مترو در ایستگاهها و داخل واگنها و ایستگاههای مترو است. در داخل واگنها قبل از رسیدن به هر ایستگاه نام آن ایستگاه و خطوطی که با آن خط تقاطع دارند اعلام می شود و صفحه نمایشی که در هر واگن قرار دارد نام آن ایستگاه را درج می‌کند و سمت دربی که شما می‌توانید از آن پیاده شوید را نشان می‌دهد. همچنین در ایستگاههای U-Bahn تابلویی قرار دارد که زمان انتظار شما را برای سوار شدن نشان می دهد. در روز های جمعه، شنبه و روزهای تعطیل رسیمی مترو وین تمام شب به کار خود ادامه میدهد.

نقشه مسیرهای مترو شهر وین نسخه سال 2012

 Strassenbahn شتراسن بان اتوبوس برقی  که از خیابانها و از روی ریلهای مخصوص به خود و در مسیرهای تعیین شده حرکت می‌کنند. Strassenbahn دارای 29 خط مختلف می‌باشد که هر خط با یک عدد یا حرف مشخص می‌گردد. در هر ایستگاه ممکن است چند خط توقف داشته باشند که عدد آن خط با یک پلاک در کنار تابلوی ایستگاه نصب شده است. علاوه بر آن در هر ایستگاه تابلوهایی نصب شده که مسیر هر خط و نام ایستگاههای قبل و بعد از آن را مشخص کرده است و جدول زمان بندی حرکت نوشته شده است که با کمک این جدول می توانید زمان انتظار برای سوار شدن را محاصبه کنید. در بعضی از ایستگاهها به کمک تابلوهای نمایشگر این زمان نشان داده می‌شود. در داخل Strassenbahn نیز تابلوهایی نصب شده است که نام ایستگاهها را نمایش می‌دهد. علاوه بر آن قبل از هر ایستگاه نام ایستگاه و تقاطع آن با سایر خطوط اعلام می شود. در بعضی از Strassenbahn نام هر ایستگاه بر روی یک صفحه نمایشگر روشن می‌شود.

هم اکنون در شهر وین 2 نوع اتوبوس برقی فعالیت میکنند. (مدل قدیمی و جدید) که در عکس زیر میتوانید مشاهده نمایید.

strassenbahn

 S-Bahn شنل بان یا قطارهای سریع السیر که در مسیرهای اطراف مرکز شهر حرکت می‌کنند و ادامه مسیر آنها بین شهری است و علامت خاصی دارند و اگر در مسیرهای بین المللی حرکت کنند به طور مخفف OBB خوانده می‌شوند. سیستم این قطارها نیز مانند مترو بوده و نقشه مسیر جداگانه‌ای دارد که در ایستگاهها و داخل واگنها نصب شده است نام هر ایستگاه نیز قبل از رسیدن به آن هم اعلام می‌شود و هم اینکه روی نمایشگرهای داخل واگنها نشان داده می‌شود. این قطارها دارای سیستم تهویه بهتر و در بعضی مواقع سرویس بهداشتی هستند.

نقشه مسیرهای قطار (شنل بان) شهر وین و حومه

S-bahn-wien

 

 اتوبوس که معمولا در انتهای ایستگاههای سه وسیله ذکر شده در بالا هستند و ادامه آن مسیرها را در نقاط خلوت تر و یا در داخل شهر در 44 مسیر حرکت می کنند که هر خط با یک عدد و در انتها با حرف A مشخص می‌گردد، به طور مثال 48A.

تابلوی ایستگاه اتوبوسها نیز مانند ایستگاه Strassenbahn است و در هر ایستگاه تابلویی جهت نمایش نام ایستگاههای مسیر و زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس نصب شده است. قبل از رسیدن به هر ایستگاه نام ایستگاه اعلام می‌شود و در بعضی از اتوبوسها صفحه نمایشگر نام ایستگاه را نشان می‌دهد. در این سیستم اگر قبل از رسیدن به ایستگاه کسی دکمه توقف که نزدیک دربهای اتوبوس قرار دارد فشار ندهد و در آن ایستگاه مسافری هم منتظر نباشد اتوبوس توقف نمی‌کند.

wl_wallpaper_haltestellen_1200x1600_65390

 اتوبوس شب چون ساعت کار هر کدام از سیستمهای بالا تا ساعت 12 شب است، از ساعت 30 دقیقه بعد از نیمه شب تا 5 بامداد اتوبوسهای شب در 20 مسیر با فاصله زمانی نیم ساعت تردد می‌کنند. در ایستگاههایی که اتوبوس شب توقف دارد علامت N به چشم میخورد، که معمولا در میسر اشتراسن بان حرکت میکنند و شماره آنها با شماره اشتراسن بانی که از آن مسیر میگذرد یکی می باشد. برای مثال اگر شما معمولا از اشترسنبان 71 استفاده می کنید، میتوانید بعد از نیمه شب از اتوبوس N71 در همان مسیر استفاده کنید، ولی به خاطر داشته باشید که لزوما برای هر خط اشتراسن بان، اتوبوس شب وجود ندارد و شاید اتوبوسی وجود داشته باشد که اصلا در مسیر اشتراسن بان حرکت نکند.

اگر اتوبوس شب از ایستگاهی عبور کند شما حتما آرم زیر را در کنار ایستگاه مشاهده خواهید نمود.

Nighline Bus

در تمام این وسایل نقلیه عمومی در قسمت جلو و بالای آن تابلویی قرار دارد که نام ایستگاه آخر روی آن نوشته شده است.

با توجه به این سیستم شما هیچگاه در وین مشکلی نخواهید داشت و برعکس ایران بدون ماشین به راحتی میتوانید به همه جای شهر بروید. چون تمام این وسایل دارای نقشه مسیر حرکت هستند و شما به راحتی می‌توانید خود را به مقصد مورد نظر برسانید.

یادگیری چند کلمه زیر شما را در پیدا کردن آدرسها کمک می‌کند:

Gasse یعنی کوچه، خیابان فرعی

Strasse یعنی خیابان

Platz یعنی میدان

برای استفاده از این وسایل باید بلیط آن را تهیه کنید. بلیطی که شما تهیه می‌کنید برای هر پنج سیستم و در منطقه 100 دارای اعتبار است. بلیطهایی که ذکر می‌گردد برای هر فرد بالای 15 سال لازم است. (برای افراد زیر 15 سال به قسمت بلیط نیم بها رجوع شود) توجه داشته باشید که بلیط شما به طور اتفاقی و در زمانی که وسیله نقلیه در حال حرکت است یا در هنگام خروج از ایستگاهها توسط مامورین با لباس شخصی و ارائه کارت شناسایی کنترل می‌شود و اگر بلیط همراه نداشته باشید مبلغ 100 یورو جریمه خواهید شد.

محلهای تهیه بلیط :

 دستگاههایی که در ورودی و خروجی ایستگاههای U-Bahn نصب شده‌اند. این دستگاههای خودکار دارای صفحه نمایش لمسی (Finger touch) می‌باشد که قابلیت ارائه اطلاعات به زبان انگلیسی را نیز دارد.

einschub_13-block030

ب) فروشگاههای Tabak Traffik

393530_m0msw380h285q80v15314_austria_tabak

 گیشه فروش بلیط در ایستگاههای بزرگ

داخل اتوبوس و Strassenbahn. در داخل اتوبوسها بایستی از راننده بلیط را تهیه نمایید که مقداری گران تر است و داخل Strassenbahn پشت سر راننده دستگاه خودکاری است که به شما بلیط را تحویل می‌دهد.

بعضی از بلیطها باید قبل از سوار شدن به U-Bahn و در اتوبوس و Strassenbahn به محض سوار شدن توسط دستگاه مخصوص آبی رنگ مهر شود که در این حالت ساعت، تاریخ و نام ایستگاه روی بلیط درج می‌گردد.

vienna_transport_02

‍کنترل بلیط :
معمولا بر خلاف دیگر ک‍شورها ‍کسی بلیط شما را در هنگام سوار شدن ‍کنترل نمیکند
ولی ماموران با لباس شخصی هر از مدتی برای کنترل بلیط به سراغتان میایند . که اگر بلیط نداشته باشید جریمه میشوید. مبلغ جریمه ۱۰۰ یورو میباشد.

 

 

انواع بلیطها:

 بلیط سالیانه: 365 یورو

این بلیط به صرفه ترین بلیط برای استفاده در وین می باشد . این بلیط را میتوانید نیز به صورت اقساط ماهانه پرداخت نمایید و شما باید حساب جاری داشته باشید و مبلغ 31.25 یورو از حساب شما هر ماه برداشته میشود که در صورت اینکه صاحب بلیط 60 سال یا بیشتر داشته باشد مبلغ به 19.10 یورو کاهش می یابد. شما هر وقت که بخواهید میتوانید بلیط را از ماه بعد کنسل کنید و دیگیر نیازی به پرداخت پول برای ماه های بعدی ندارید. برای دریافت این بلیت باید به یکی از گیشه های فروش بلیت که در بالا معرفی شده اند مراجعه نمایید.

 بلیط ماهیانه: این بلیط از اول هر ماه تا دوم ماه بعد دارای اعتبار است و قیمت آن 47 یورو می باشد. که با حرف M و 2 عدد مشخص میشود: 1- شماره سال 2- شماره ماه

 بلیط هفتگی: این بلیط از روز دوشنبه تا نیمه شب یک شنبه هفته بعد اعتبار دارد و مبلغ آن 15.80 یورو می باشد. که با حرف W و 2 عدد مشخص میشود: 1- شماره سال 2- شماره هفته

 بلیط هشت روزه: این بلیط از هشت قطعه تشکیل شده است که هر قطعه برای یک روز (تا ساعت 24 شب) اعتبار دارد. قیمت این هشت قطعه 35,80 یورو است که هر روز که خواستید می‌توانید یکی از بلیط‌ها را توسط دستگاههای مخصوص تاریخ بزنید و تا شب از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که این بلیط‌ها باید به ترتیب تاریخ زده شود و از هم جدا نگردند.

 

 بلیط 72 ساعته، 48 ساعته و 24 ساعته این بلیط‌ها از زمان مهر کردن آنها به مدت 72 ساعت، 48 و یا 24 ساعت اعتبار دارد. قیمت بلیط 72 ساعته 15,40 یورو، 48 ساعته12,40 یورو و 24 ساعته € 7,10 یورو است.

 

 بلیط 12 ساعته که اصطلاحاً در وین به آن بلیط خرید (Shopping Card) میگویند که از ساعت 8 صبح تا 8 شب روزی که مهر شده باشد اعتبار دارد و قیمت آن 5,70 یورو است.

 

 بلیط برای یک سفر یا یک بار مصرف: این بلیط فقط برای یک ساعت از زمان مهر کردن و در یک مسیر برای وسایل حمل و نقل گوناگون اعتبار دارد. این بلیط را میتوانید به مبلغ 2,10 یورو تهیه نمایید.

 

 بلیط نیم بها برای کودکان: کودکان زیر 6 سال نیازی به بلیط رفت و آمد ندارند. کودکان بین 6 تا 15 سال در زمان تعطیلی مدارس (ازاول جولای تا 18 سپتامبر) نیازی به بلیط ندارند. در سایر ایام می‌بایست برای هر سفر یک ساعته در یک مسیر بلیط نیم بها به قیمت 1 یورو تهیه نمایید که اگر این بلیط را به صورت تعداد 4 تایی یا 8 تایی خریداری کنید بهای آن 0.75 یورو خواهد بود. این بلیط را اگر در اتوبوس یا Strassenbahn تهیه نمایید مبلغ آن یک یورو می باشد.

 

 

 

 

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید اینترنتی بلیط میتوانید از سایت زیر استفاده کنید Wiener Linien