ثبت شرکت در اتریش

2015-06-19 00:24

ثبت شرکت در اتریش

 

داستان ثبت شرکت در خارج از کشور توسط ایرانیان عزیز داستانی طولانی است. این شرکت‌های ثبت شده هم به بازرگانان ایرانی امکان استفاده از نام‌های خارجی مردم‌پسند روی تولیدات خارجی می‌دهد اما این ثبت شرکت‌ها فرصت‌های پنهان دیگری نیز برای دوستان مهیا می‌کند. از جمله اقامت و البته مهم‌تر از آن وام‌گرفتن…وام‌های کم‌ بهره عالی.

شهروندان خارجی مجاز به تاسیس شرکت و کارخانه، انجام معاملات تجاری و بازرگانی و نیز خرید شرکت در کشور اتریش هستند.در اتریش میتوان انواع مختلف شرکت ها را ثبت کرد تفاوت این شرکت ها در سطح مسئولیت و همچنین میزان و نحوه پرداخت مالیات میباشد.

معمولترین نوع ثبت شرکت در اتریشGmbH یا شرکت با مسئولیت محدود میباشد.

تشکیلات سرمایه گذاری

شرکت با مسئولیت محدود(GmbH)
شرکت سهامی خاص(AG)
تشکیلات شرکتی مطابق با قوانین اتحادیه اروپا(SE)

شرکت با تشکیلات باز(OG)
تشکیلات شرکتی متشکل از افراد حقیقی و حقوقی(KG)
تشکیلات شرکتی با مشارکت در سرمایه گذاری(stG)
تشکیلات شرکتی با مشارکت افراد حقیقی یا حقوقی که موظف به اجرای مفاد قرارداد بسته شده فیمابین می باشند(GesbR)

مالیات شرکت ها

درآمد شرکت های مقیم اتریش بویژه شرکت های سهامی خاص و شرکت ها با مسئولیت محدود مشمول قوانین مالیاتی شرکت ها می شود. بر طبق این قوانین سود شرکت ها با نرخ مالیاتی ۲۵درصد بطور یکسان مشمول پرداخت مالیات هستند.

بدلیل کاهش نرخ مالیات شرکت ها از ۳۴به ۲۵درصد در سال ۲۰۰۵، کشور اتریش بسیار بیشتر مورد توجه و علاقه سرمایه گذاران قرار گرفته است. در قلمرو اتحادیه اروپا کشور اتریش جزء کشورهای اروپای شرقی قرار گرفته است. از سال ۲۰۰۵قوانین مالیاتی اتریش با کشور اسلونی و سایر کشورهای اروپای شرقی که دارای کمترین میزان مالیات هستند مانند مجارستان، اسلواکی و لهستان یکسان شده و میزان مالیات در این کشور را کاهش بیشتری داده است
KPMG
شرکت ها معمولا بیش از همه از روش های مالیات بندی جدید گروهی که قسمتی از رفرم مالیاتی ۲۰۰۵می باشد،بهره مند می شوند. این رفرم مالیاتی برای تشکیلات بین المللی و همچنین شرکت های کوچک خارجی و شرکت های تابع آنها بسیار سودمند می باشد تا فعالیت های تجاری خود را به اتریش منتقل کنند. کشور اتریش به عنوان مقر مناسب برای سرپرستی ، با توجه به قوانین جدید بخصوص برای منطقه اروپای شرقی، بهترین امکانات را ارائه می دهد. جهت کاستن پایه مالیاتی برای مالیات های حقوقی شرکت ها در ارتباط با مالیات بندی گروهی، سود و زیان اعضای داخلی گروه و نیز زیان اعضای شرکت های تابع در مقابل یکدیگر محاسبه می شود. مالیات بندی گروهی در صورت عضویت ۵۰%از اعضا و نیز وجود سهام می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در صورت خرید شرکت می توان ارزش آن را به مدت زمان پانزده سال در محاسبات مد نظر داشت، چیزی که در کشورهای دیگر امکان پذیر نمی باشد.

امکانات جهت کسر مالیات

به حساب آوردن ارزش شرکت به طرق مختلف میزان بار مالیاتی را برای شرکت ها تا حد ۲۳%کاهش می دهد.

بر اساس بررسی های جاری، میزان بار مالیاتی موثر تشکیلات سرمایه داری طبق گزارشات مرکز تحقیقات اقتصاد اروپا برای اتریش ۲۳,۱%رقم زده شده است. معافیت مالیاتی به میزان ۹%در صورت سرمایه گذاری از جمله امکانات فوق العاده ای می باشد که چنین شرایطی را فراهم می کند. همچنین معافیت تحقیقاتی، آموزشی، حرفه ای ، کسر مالی در صورت ضرر و زیان و به جریان انداختن ذخیره های مالی ساکن نیز باعث کاسته شدن از میزان مالیات می شود. بدین طریق میزان بدهی تشکیلات شرکتی در اتریش ۴۰%کمتر از آلمان می باشد

معافی مالیاتی برای تحقیقات

در صورتی که مخارج صرف شده برای تحقیقات موجب کشفیات با ارزشی برای پیشرفت و یا بهبود اقتصاد ملی شود، تا سقف ۳۵%آن را می توان بازپس گرفت. بدین ترتیب اتریش پرجاذبه ترین سیستم مالیاتی را در زمینهF&Eدر سطح اروپا ارائه می دهد. شرکت هائی که در سال سودآوری نداشته اند در حالی که مخارج زیادی را متحمل شده اند، می توانند از مزایای مالی برای تحقیقات به میزان هشت درصد مخارج صرف شده بهره مند شوند.

معافی مالیاتی برای آموزش

معافیت آموزشی تا حد ۲۰%برای دوره های آموزشی و تکمیلی کارمندان می توان در نظر گرفت. همچنین می توان از اعتبار مزایای آموزشی تا حد ۶%برای مخارج متحمل شده، بهره مند شد. هزینه هائی مانند مالیات شغلی و مالیات بر ثروت که در کشورهای دیگر معمول می باشند در اتریش وجود ندارد.

 

دریافت اقامت اتریش

انواع اقامت قابل دریافت در اتریش به شرح ذیل میباشد :

اقامت دائم

اقامت دائم برای افراد با تخصص های کلیدی و مهم: این نوع از اقامت برای بار اول به مدت ۱۸ماه صادر می گردد و اجازه کار برای افراد متخصص در زمینه تخصصی این افراد را در بر دارد. اقامت دائم که اجازه کار بدون هیچگونه محدودیت زمانی را نیز در بر می گیرد. اقامت دائم همراه با محدودیت زمانی، برای نمونه: جهت پیوستن افراد خانواده به یکدیگر. این نوع اقامت شامل اجازه کار جهت مشاغل مستقل می باشد، جهت مشاغل غیر مستقل ارائه مجوز از طرف اداره کار اتریش ضروری است.

اقامت دائم برای کلیه کشورهای اتحادیه اروپا

این نوع اقامت بعد از ۵سال اقامت بدون وقفه صادر می شود
این نوع اقامت، اجازه کار برای تمامی مشاغل را در بر می گیرد

اقامت موقت برای اهداف خاص

این نوع از اقامت برای گروه های زیر صادر می شود.
کارمندان عالی رتبه چرخشی مانند مدیران شرکت ها و یا کارخانجات و یا نمایندگان آنها که هر چند سال یکبار محل خدمت آنها بنابر صلاح دید کارفرما تغییر می یابد، در این نوع اقامت ارائه مجوز از طرف اداره کارضروری است: گواهی و یا تاییدیه اشتغال به کار بعنوان کارمند عالی رتبه چرخشی کارگران خارجی که جهت کار در اتریش از طرف کارفرمای خود به صورت قانونی و برای مدت مشخص به این کشور فرستاده شده اند: در این حالت نیز ارائه گواهی و یا تاییدیه اشتغال به کار بعنوان کارگر خارجی از طرف اداره کار اتریش ضروری است. مدت زمان اشتغال بایستی بیش از شش ماه باشد.
مشاغل مستقل: در صورتیکه فرد خارجی طی قراردادی موظف به انجام کاری باشد که اجرای آن بیش از شش ماه بطول انجامد، در این مورد نیز احتمال ضرورت ارائه مجوز از طرف اداره کار وجود دارد.
مشاغل هنری: اعم از مستقل و یا غیر مستقل. در این حالت شخص تنها از راه فعالیت های هنری امرار معاش میکند. در این مورد ارائه ضمانت نامه الزامی نیست. در صورت فعالیت شغلی غیر مستقل در این زمینه ، ارائه مجوز از طرف اداره کار ضروری می باشد: گواهی اشتغال به کار بعنوان هنرمند.

موارد استثنائی مشاغل غیر مستقل: در صورتی که فعالیت شغلی مجزا از قوانین مربوط به اجازه کار اتباع خارجی باشد، ارائه گواهی مربوط به وضعیت استثنائی ضروری است.

  

 

 bitte an die Wirtschaftskammer Ihres Bundeslandes

Burgenland, Tel. Nr.: 05 90907-0

Kärnten, Tel. Nr.: 05 90904

Niederösterreich, Tel. Nr.: (02742) 851-0,

Oberösterreich, Tel. Nr.: 05 90909

Salzburg, Tel. Nr.: (0662) 8888-0

Steiermark, Tel. Nr.: (0316) 601-0

Tirol, Tel. Nr.: 05 90905-1111

Vorarlberg, Tel. Nr.: (05522) 305-0

Wien, Tel. Nr.: (01) 51450-1615